Workshop "Playing the Values"

February 19, 2015

19 de Fevereiro de 2015, Sala 0.06, Edifício I&D (09H30-18H00), FCSH – Universidade Nova de Lisboa

Taking into account the importance of the concept of play in the philosophical tradition, the workshop intends to explore its manifold figures, articulating it with the question of values. Therefore, important perspectives for the understanding of art, contemporary culture, ethics and politics will be discussed. Though mainly focused on aesthetics, the workshop aims at opening or maintaining a dialogue with researchers of other Labs and institutes, as well as with other academic or non-academic public. Considering the fertility of the concept of play, a wide range of interests will be covered: from phenomenology to Deleuze’s thought; through Nietzsche, Kierkegaard or Walter Benjamin; crossing cinema, video games or the analysis of what “playing a game” might be.

Tendo em conta a importância que o conceito de jogo tem na tradição filosófica, esteworkshop pretende explorar as suas diversas figuras, articulando-o com a questão dos valores. Neste sentido, serão discutidas perspectivas importantes para a compreensão da arte, da cultura contemporânea, da ética e da política. Embora focada essencialmente na estética, o workshop visa abrir ou manter um diálogo com investigadores de outros laboratórios e institutos, bem como com o público em geral, académico ou não académico.Perante a fertilidade do conceito de jogo, será coberta uma vasta gama de interesses: da fenomenologia ao pensamento de Deleuze; de Nietzsche a Kierkegaard ou Walter Benjamin, passando pelo cinema, pelos jogos de vídeo ou pela análise do que pode significar “jogar um jogo”.

 

Program:  

9:30 – 11:00:

Susana Viegas, O jogo entre Chronos e Aiôn em Logique dusens de Deleuze

Esta comunicação pretende esclarecer a fundação conceptual do “tempo” em Deleuze de modo a analisar de que modo os seus livros sobre cinema contribuíram para a sua filosofia do tempo. Começarei a análise desta transição com Logique dusens (1969), nomeadamente a partir da distinção feita entre Chronos e Aiôn  (10ª série/23ª série) e do prefácio à tradução italiana em 1976.

Maria Irene Aparício, “E se....?”: Jogos da Memória e da Imaginação e Narrativa Fílmica

Tendo como estudo de caso um filme contemporâneo, pretende-se reflectir sobre o modo como a matriz efectiva de um jogo pode constituir-se como narrativa dinâmica e pro-activa no cinema, através da encenação de determinado tipo de valores éticos.

11:30 – 13:00:

Claudio Rozzoni, Can We ‘Perceive’ Values Through Play? The “Truth” of Representation

Starting from the Husserlian notion of «image object» which is to be found in the Husserliana XXIII, my proposal aims to delve more deeply into the concept of image that is perceptual without being ‘material’. More specifically, I aim to show how a phenomenological approach is able to cast new light on the relationship between images and values. Thus, I will examine the notion of «iconic consciousness» – once again from Husserliana XXIII – and I will relate it to passages from Husserl’s First Philosophy, where a dialogue is developed between this very notion and that of «value apperception [Wert-nehmung]».

Nélio Conceição, “Agarrar a lua como se fosse uma bola”: experiência e jogo segundo Benjamin e Kracauer

Nesta comunicação, pretendo analisar as razões que levaram Walter Benjamin e Siegfried Kracauera olhar para técnicascomo a fotografia e o cinema como uma oportunidade privilegiada para repensar as condições da experiência nas primeiras décadas do séc. XX. Esse repensar implica também a questão dos valores – estéticos, políticos, epistemológicos – que orientam e enquadram a experiência. Trata-se de compreender, historicamente, não apenas aquilo que se perde ou transforma na percepção humana, mas também o conteúdo revolucionário e o espaço de manobra/jogo (Spielraum) que essas técnicas deixam em aberto.

(Intervalo)

14:30 – 16:00:

Nuno Fonseca, Hitting the ‘play’ button and enacting values

In just a few decades, there's been the birth and fast rise of a recreational activity that implies the interaction between one or multiple players with electronic devices (installed in platforms like the computer, console, arcade or smartphone), normally, known as electronic games, computer games or videogames. The videogames industry has nowadays a very significant share of all the leisure and entertainment industries at a global scale. Being a very complex process and a multissensorial practice, playing with videogames produces intense, meaningful and fulfilling experiences for all those, from a multiple age-range and of both genders, who engage in such activity. So, it shouldn't surprise us that philosophy may find in it relevant matter for the consideration of the cognitive, aesthetical and ethical values that such activity entails. After a brief consideration concerning the aesthetic character of videogames, I'll address how playing videogames engage all these sorts of values and how relevant they are for a wider discussion of value transformation in contemporary culture and society.

Luiz Carlos Baptista, The Ethics of Playing

Presentation and discussion of Brian Suits’s proposed definition of “playing a game” and the ethical implications he draws from his analysis.

16:30 – 18:00:

Maria João Branco, A tarefa do jogador. Considerações sobre o valor do jogo na transvaloração nietzschiana de todos os valores

Propõe-se uma reflexão acerca da noção de jogo (Spiel) no contexto do diagnóstico nietzschiano da crise de valores na modernidade, tendo em conta a proposta de Nietzsche de pensar a arte como caso exemplar de uma relação lúdica com a realidade. Em particular, procurar-se-á esclarecer, por um lado, as críticas de Nietzsche à ideia de autonomia da arte como sintomática da experiência do niilismo, e, por outro, o modo como, ao mesmo tempo, Nietzsche considera a arte como um jogo sério.

Bartholomew Ryan, Kierkegaard's Indirect Politics: Interludes with Lukács, Schmitt, Benjamin and Adorno

This presentation will be based on my recent book which argues that a radical political gesture can be found in Søren Kierkegaard’s writings. The chapters navigate an interdisciplinary landscape by placing Kierkegaard’s passionate thought in conversation with the writings of Georg Lukács, Carl Schmitt, Walter Benjamin and Theodor Adorno. At the heart of the book’s argument is the concept of “indirect politics,” which names a negative space between methods, concepts, and intellectual acts in the work of Kierkegaard, as well as marking the dynamic relations between Kierkegaard and the aforementioned thinkers. Kierkegaard’s indirect politics is a set of masks that displaces identities from one field to the next: theology masks politics; law masks theology; political theory masks philosophy; and psychology masks literary approaches to truth. As reflected in Lukács, Schmitt, Benjamin, and Adorno, this book examines how Kierkegaard’s indirect politics sets into relief three significant motifs: intellectual non-conformism, indirect communication in and through ambiguous identities, and negative dialectics.

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